Card image cap

Wie koopt wanneer en welke Watch ?

24 December 2015

Het nieuwste speelgoedje van Apple is zonet voor de tweede keer voorgesteld. Deze keer zijn we eindelijk te weten gekomen wanneer we ons ouderwets polshorloge kunnen upgraden, en hoeveel dat zal kosten. Uit ervaring is reeds bekend dat mensen massaal uit gaan kamperen voor de eerste verkoopdag. Niet bepaald met de hele familie, maar wel met een zak vol geld en veel geduld. Binnenkort is het weer zover. Deze keer voor een uurwerk dat tegenwoordig een smartwatch moet zijn, en binnenkort willen we allemaal een Apple Watch. Of niet ? Wie zit hier eigenlijk op te wachten en welk modelletje is het populairst ?

Via een kleinschalig onderzoek hebben we via deze website, sinds januari, 400 bezoekers ondervraagd. Aan de hand van simpele vragen proberen we een beeld te krijgen van wie een Apple Watch zal kopen. Bij het interpreteren van de resultaten dient rekening te worden gehouden dat de enquête is afgenomen tijdens de introductiefase van het product. De resultaten zijn hier dus een voorstelling van de ‘vroege vogels’ die allicht iets meer over hebben voor Apple-producten dan iemand die nog moet worden ingepakt door de marketingmachine van Apple.

Zichtbaar verdere vergrijzing

Wanneer we in de eerste plaats kijken naar de verdeling van de leeftijdsgroepen is er een duidelijke omgekeerde piramide zichtbaar. De omgekeerde piramide wordt vaak gebruikt om de vergrijzing van een bevolking voor te stellen. Dat is het fenomeen waarbij de gemiddelde bevolkingsleeftijd steeds toeneemt. Ook bij de doelgroep dat Apple aanspreekt doet dit fenomeen zich voor. In de beginjaren van de iPhone lagen de voornaamste gebruikers in de lagere leeftijdsklassen. Naarmate Android met goedkopere alternatieven kwam opzetten, en de oudere bevolking de gebruiksvriendelijkheid van iOS wel kon smaken, nam de groep oudere gebruikers toe. Nu zien we met de Apple Watch dat de gemiddelde leeftijd die interesse toont op 41 jaar ligt. Een cijfer dat klopt binnen de filosofie van het product.
Dankzij de vertrouwde vorm van een horloge met het klassieke kroontje wordt de troefkaart van gebruiksvriendelijkheid sterk uitgespeeld. Een klassieke bediening dat zal worden gewaardeerd. Hiernaast zien we ook dat de gemiddelde leeftijd van mensen die overdag doorgaans een polshorloge dragen 42 jaar is tegenover 37 jaar die geen polshorloge dragen. Het idee van een horloge rond de pols is nog niet ingeburgerd bij de jonge mensen. Ik ben benieuwd hoe dit zal evolueren.

demografische voorstelling van apple watch doelgroep

Draagt u overdag doorgaans een polshorloge ?

Niet iedereen is het al gewoon om een polshorloge te dragen. Ben jij ook zo’n type die geen polshorloge draagt, waarom zou je dan opeens wel een smartwatch dragen ? 80% van de bezoekers die interesse toonde in de Apple Watch draagt een polshorloge. We kunnen aannemen dat de overige 20% wel bereid is om de stap te zetten. 13% van onze bezoekers geeft zelfs aan reeds in het bezit te zijn van een slim horloge. Om gebruik te kunnen maken van de Apple Watch is een iPhone onvermijdelijk. 96% geeft ook aan in het bezit te zijn van een iPhone. We hebben echter niet gevraagd naar de generatie. De Watch is namelijk enkel compatibel met iPhone 5 en 6. In principe zou de 3% zonder iPhone, ook een iPhone moeten aanschaffen. We hebben op deze website ook een pagina waar een aantal alternatieven worden voorgesteld.

Apple Watch gebruikers assets

Vrouwen zijn de dure vogels

Wie zal nu welk model kopen ? De globale verdeling verklapt geen geheimen. 46% toont interesse in het basismodel. 34% wil liever een Apple Watch Sport en 20% gaat toch voor het exclusieve gouden model; De Apple Watch Edition. De gegevens zijn verzameld nog voor de prijzen bekend waren, en het valt op dat de vrouwen de duurste, maar ook sportiefste, voorkeur hebben. Het ziet ernaar uit dat zowel de Apple Watch sport als de Edition het populairst zijn bij de vrouwen met een onderverdeling van respectievelijk 52% en 69%. De mannen nemen meer genoegen met het instapmodel. 63% van de dragers van het basismodel zijn mannen.

Populariteit verschillende modellen per geslacht

De rode loper van de Apple Stores

Vermoedelijk rond de periode van mei zullen de Apple Stores in Nederland en België de rode loper mogen uitrollen. Volgens onze bevraging is maar liefst 49% bereid om te gaan aanschuiven vanaf de eerste verkoopdag. Veel succes alvast 😀

Wanneer koopt consument een apple watch